fbpx

עיצוב נורדי – מאפיינים, תמונות וטיפים לבחירת מטבח וסלון נורדי סקנדינבי

כיצד הפך העיצוב הנורדי לאחד מהטרנדים החמים בשנים האחרונות? קראו עוד לגבי המאפיינים השונים, על הדגשים לעיצוב פנים בסגנון נורדי סקנדינבי, כולל טיפים לבחירת ריהוט, חיפוי וריצוף למטבחים וסלונים נורדיים
05/02/2023

כיום עולם עיצוב פנים הבית משתנה בקצב מסחרר. מעצבים מאמצים סגנונות עיצוב שונים מרחבי העולם כדי להביא טאץ' ייחודי, בין אם מדובר בעיצוב מטבח, סלון או כל חלל אחר. בשנים האחרונות ישנה מגמה ברורה של עיצוב בסגנון נורדי (הידוע גם בשמו השני- עיצוב סקנדינבי).

אז מה בעצם מאפיין עיצוב נורדי? מה הופך אותו לאחד מהטרנדים החמים כיום בעיצוב הפנים? אילו סוגי אריחים הכי מתאימים לריצוף/חיפוי מטבח או סלון בסגנון נורדי? כל התשובות לשאלות ועוד במאמר שלפניכם.

עיצוב בית במראה נורדי סקנדינבי – מאיפה הכל התחיל?

ראשית כל, עיצוב נורדי ובשמו האחר 'עיצוב סקנדינבי' מגיע אלינו ישר מארצות סקנדינביה הקרירות וביניהן שבדיה, דנמרק, נורבגיה ופינלנד. מדובר בסגנון שפרץ לעולם הארכיטקטורה ועיצוב הפנים עוד בתחילת המאה ה-20, כאשר באותה תקופה, מה שאפיין מדינות אלו זה חוסר השפע. בהתאם לכך שבאותם מקומות גם היה בעיקר קור, מיעוט בשמש ואור הטבעי רוב הזמן, מינימליזם שיחק תפקיד חשוב בעיצוב הפנים.

הרעיון מאחורי כל הקונספט היה לעשות שימוש בכמה שפחות פריטים ורהיטים, על מנת ליצור מרחבים נקיים ופתוחים בהם יוכל האור הטבעי להתבלט. לכן, המדינות בסקנדינביה בחרו ליצור מראה מעוצב של הבית בחיבור לטבע, תוך מתן דגש לפונקציונליות.

על אף שעיצוב פנים בסגנון סקנדינבי הפך למוכר מאוד בעולם כבר בסביבות שנת ה-50, רק בשנים האחרונות הוא הפך לתופעה של ממש בנוף הישראלי ולאחד הטרנדים הפופולאריים ביותר כיום בישראל, בייחוד לאור העובדה שהחללים בבתים נעשים קטנים יותר בדירות חדשות, הקונספט העיצובי הנורדי משחק תפקיד של ממש.

בית מעוצב בסגנון נורדי מודרני – הטרנד החם של עיצוב הפנים

על אף שעיצוב מודרני וחדשני הוא אחת המגמות הפופולאריות ביותר כיום בתחום עיצוב הפנים, אין ספק כי בשנים האחרונות, כפי שציינו, עולם עיצוב הפנים מתאפיין גם ב-"חזרה לשורשים" ובשילובים של עיצובים קלאסיים יותר.

מי שמאמץ עיצוב פנים בסגנון נורדי בבית בחללים השונים, מבטיח שבתוצר הסופי ניתן יהיה לחוות תחושת רוגע ושקט לצד שימוש באלמנטים מינימליסטיים, לצד צבעים קרים. מדובר בניצוח הרמוני. כמובן שכפי שאמרנו, כל זה אמור לשרת פונקציונליות ופרקטיות.

כחלק מהעיצוב הנורדי, נעשה שימוש בין היתר באלמנטים דקורטיביים וריהוט עשוי עץ (שהוא לרוב נייטרלי ומתאים לכל סוגי עיצובי הפנים של הבית). השילוב הייחודי הזה שבין הפונקציונליות המודרנית לבין הטבע והפשטות, הוא שהופך את העיצוב הנורדי סקנדינבי לאחד מהטרנדים החמים ביותר כיום בעולם עיצוב הפנים – טרנד שצפוי להמשיך וללוות אותנו למשך זמן רב.

מאפייני עיצוב נורדי סקנדינבי

בין אם מדובר בסלון או מטבח בעיצוב נורדי או כל חלל אחר, המאפיינים מאוד ברורים.

עיצוב דירה בסגנון נורדי מתאפיין בין היתר  בקווים נקיים, מינימליזם ופונקציונליות ובפוקוס על חומרים טבעיים. ליתר דיוק ישנם 4 מאפיינים עיקריים של דירה מעוצבת בסגנון נורדי סקנדינבי והם: מינימליזם וקווים נקיים, צבעים עדינים ונייטראליים, חומרי גלם מהטבע, ופונקציונליות.

להלן פירוט לגבי כל מאפיין:

  1. צבעים – כידוע, שימוש בצבעים בהירים בבית או בכל מקום אחר, נותן תחושת אשלייה של גודל ומרווח. בהתאם לכך שהרעיון נולד במדינות הקרות של סקנדינביה, בעיצוב הנורדי נעשה שימוש בצבעים בהירים, לבנים או צבעים רכים ונעימים בצבעי פסטל. מטבח בסגנון נורדי למשל, נפוץ מאוד כיום, בעיקר בשל העובדה שהוא משתלב באופן נהדר עם חללים משותפים בבתים, אשר כיום נעשים קטנים יותר במרבית מהמקרים בבנייה חדשה (מצב שיותר מאופיין בבנייה קבלנית של בנייני מגורים).
  2. פונקציונליות – הפילוסופייה שמלווה את העיצוב הנורדי מתייחסת בין היתר לשילוב שבין אסתטיות לפונקציונליות. ישנה חשיבות רבה ליצור מערך שנותן מענה לצרכים היומיומיים בבית. דוגמאות טובות לכך הם שימוש במדפים מודולריים, מקומות אחסון מוסתרים (כמו למשל מקומות אחסון שמובנים בריהוט), חלונות גדולים שיכולים לנצל את התאורה הטבעית בשעות היום, וכמו כן גם עיצובים גמישים, שמאפשרים להזיז אלמנטים בקלות ולעשות בהם שימוש שונה בכל פעם.
  3. חומרים מן הטבע – בין אם מדובר בסלון המעוצב בסגנון נורדי, במטבח או בכל חלל אחר, יש דגש על שימוש במגוון של חומרים טבעיים, כשהבולטים שבהם הם אבן, עץ וכותנה. הגישה הזו מקורה בסקנדינביה, כאשר היה צורך בלתת מענה מהיר בכל הקשור ליצירת ריהוט של הבית, באמצעות חומרים נגישים מן הטבע.
  4. מינימליזם – כאמור, העיצוב הנורדי והסקנדינבי מתאפיין בחללים כמה שיותר פתוחים ונקיים, עם קווים נקיים וברורים וצורות גיאומטריות, כאשר המטרה העיקרית היא לאפשר לאור הטבעי להיכנס לבית ו"לשטוף" אותו, תוך שימוש בכמה שפחות אלמנטים בבית וביניהם פריטי ריהוט.

למי מתאים עיצוב פנים נורדי סקנדינבי?

מי שמחפש אסתטיקה וחיבור לטבע, לצד פונקציונליות בלתי מתפשרת וחללים פתוחים ומוארים, עיצוב נורדי הוא בדיוק בשבילו. אך לא רק.

עיצוב סקנדינבי או עיצוב נורדי לבית, הוא לא רק יפהפה ומרשים, הוא מאפשר לכל אדם להביע את עולמו הפנימי ואת התחביבים שלו דרך הסביבה, בשל היותו מתחבר לטבע ותורם מאוד לתחושת רוגע ושלווה בבית.

סגנון עיצוב זה נחשב גם לעיצוב ורסטילי שיכול בין היתר, להוזיל את כל תהליך העיצוב משמעותית.

אין כאן יותר מדי מקום לטעויות, שכן בתהליך העיצוב, כפי שכבר ציינו, החל משלב בחירת המרצפות לבית ועד לחיפויי קירות ובחירת הריהוט, נעשה שימוש בכמה שפחות אלמנטים ובצבעים עדינים ללא ניגודים קיצוניים. כך הופך תהליך הבחירה לנוח וקל יותר. ממש מראה נעים לעין!

באיזו תאורה כדאי להשתמש כאשר מדובר בעיצוב נורדי?

בשל העובדה שסגנון עיצוב נורדי נותן לא מעט דגש על הנושא של התאורה הטבעית, ניתן ואף רצוי לשלב בעיצוב תאורה ניטרלית – כלומר לא בוהקת ולא צהבהבה מדיי – כזו שמדמה אור טבעי.

בנוסף, מאחר והעיצוב הנורדי הוא עיצוב מינימליסטי שמשלב פונקציונליות, נהוג לשלב בו למשל, מנורות תלייה כאלו שמשתלשלות מהתקרה ומשמשות כאמצעי דקורטיבי בפני עצמן. זה גם חוסך מראה עמוס בחללים השונים בבית.

בין אם מדובר בתאורה במטבח, בסלון, על גבי שולחנות ומדפים ובחדרי רחצה, רצוי להשתמש בגופי תאורה המאופיינים בקווים נקיים, עדינים ואלגנטיים, כאלו המאפשרים פיזור טוב של אור בחלל, במקום תאורה חזקה נקודתית.

 ישנה גם חשיבות רבה לנושא איכות החומרים מהם עשויים אותם גופי תאורה.

איך לבחור אריחים לחיפוי וריצוף הבית בסגנון נורדי סקנדינבי?

על מנת לקבל בית מעוצב בסגנון נורדי, לא מספיק רק לבחור תאורה וריהוט לבית. חשוב מאוד לבחור נכון אריחי ריצוף ו/או חיפוי שיתאימו לסגנון עיצובי זה. זאת מאחר והריצוף והחיפוי דומינטטיים מאוד בחללים השונים, שכן אלו מלווים אותנו בכל מקום אשר נלך.

סוגי אריחים מומלצים לבית המעוצב בסגנון נורדי סקנדינבי

  1. אריחים דמויי בטון ועץ – בשל העובדה שהעיצוב הנורדי-סקנדינבי מתאפיין בצבעים בהירים ובחיבור לטבע, האריחים המומלצים ביותר יהיו לרוב אריחי חיפוי וריצוף דמויי פרקט וכן אריחים דמויי בטון.

    יותר מכך, כחלק מהתפתחות הטכנולוגיה והתחום, ניתן למצוא כיום גם אריחים המשלבים אלמנטים דמויי עץ ובטון יחד.

  2. אריחים דמויי בד – בשנים האחרונות נעשה שימוש רב גם באריחי גרניט פורצלן דמויי בד וטקסטיל בגווני פסטל, אשר אלו מאפשרים גמישות רבה בעיצוב, בשל היותם "נייטראלים יותר" ביחס לאחרים.

    אלו יחמיאו לחלל הבית, יסייעו "לפתוח" אותו ויחברו אותו עוד למהות העיצוב הנורדי – שהיא למעשה הטבע, המינימליסטיות והחללים הגדולים והמוארים.

  3. אריחים גיאומטריים – לאלו שרוצים להתפרע, ניתן להשתמש גם באריחי קרמיקה בצורות גיאומטריות, במגוון רחב של חיתוכים וצורות, עם תבניות המעניקות תחושה של כיף ועניין. רק חשוב לבחור בצבעים עדינים וטבעיים ובאריחים עם קווים נקיים.

    בשל העובדה שהאריחים הנ"ל די נחשבים לנייטראלים, אלו לא חייבים להיות זהים בכל חדרי הבית. כך, למשל, ניתן לשלב סוג אחד של אריחים בסלון וסוג אחר אריחים במטבח או לחילופין להשתמש בהם כמעבר בין אותם סוגים שונים של קרמיקות.

  4. אריחים גדולים – ככל שיעשה שימוש באריחי BIG SIZE גדולים, כך יהיה רצף של הריצוף או החיפוי על פני החללים השונים בבית. פחות חיבורים בין האריחים אומר גם מינימליזם וזה בדיוק מה שבית המעוצב סגנון נורדי צריך.

    למידע נוסף, לחצו למדריך המלא אודות בחירת ריצוף לבית.

דוגמאות לשילוב אריחים שונים בעיצוב הבית לפי סגנון נורדי

מה לגבי הצבע והגימור של הקרמיקה?

כיום יש מגוון עצום של אריחים לבית, בגימורים וצבעים שונים, כאשר גימור מט בצבעים לבן, אפור ובז' הוא המאפיין בעיקר את העיצוב הנורדי. אלו הכי מתאימים לסגנון עיצובי זה, שכן הם תורמים ליצירת אווירה חמימה, נעימה, נוחה ואטמוספרית. מה גם, שהפיזור של האור מיטבי. ניתן להשתמש גם האריחים מצויירים עם דוגמאות וטקסטורות במטבח למשל, תוך שימוש בגוונים עם ניגודיות גבוהה או כאלו בצבעי פסקטל וצבעים מונוכרומטיים.

עיצוב סלון נורדי

כמו מטבח, סלון הוא אחד מהחללים בהם אנו עושים שימוש תדיר במהלך היום. במקום בו אנו מארחים אורחים, מתפנקים לאחר יום עבודה ארוך באיזה סרט טוב, ישנה חשיבות רבה ליצירת סביבה נעימה, חמימה ומזמינה. סלון נורדי או סלון סקנדינבי מהווה פתרון מושלם לשם כך.

עיצוב של סלון בסגנון נורדי סקנדינבי אמור לכלול כאמור אלמנטים כגון ריהוט ותאורה במראה מעודן, נייטראלי ומינימליסטי, מחומרים טבעיים כמובן ובגוונים של לבן, אפור, בז' וצבעים חמים יותר של צהוב, תכלת וצבעים פסטליים נוספים. המטרה היא כפי שציינו בהתחלה, לא ליצור עומס בעין.

באשר לרצפה בסלון נורדי, כיום יש דגש עיצובי לשילוב אריחים שמדמים עץ, כאשר הטרנד הלוהט הוא דמוי עץ בחיתוך פישבון.

כדי לקבל מראה של סלון נורדי אמיתי, רצוי לשלב אביזרים שונים שיתנו ניגוד וקונטרסט, כגון: עציצים, כריות, תאורת שולחן, מדפים, שטיחים ועוד. שוב אנו מזכירים שמומלץ שהאביזרים השונים יהיו בצבעים מונוכרומטיים או צבעי פסטל.

רעיונות מומלצים לעיצוב סלון נורדי סקנדינבי

מטבחים מעוצבים בסגנון נורדי

מטבחים נורדיים הם תמצית הפונקציונליות והפשטות.

לאור העובדה שכיום הבנייה פתוחה יותר ויש חיבור ישיר בין החללים המרכזיים (ז"א חלל משותף לסלון ולמטבח) מטבח בסגנון נורדי רלוונטי מתמיד, בשל הרעיון ליצור חלל פתוח ומרווח יותר.

הצבעים המאפיינים מטבח בעיצוב נורדי סקנדינבי, הם לרוב בהירים (דגש על לבן) בשילוב של עץ, אך לא רק. כיום ניתן לשלב גם קו ארונות בגוון אפור כהה עם מקרר שחור למשל (עדיפות למראה של ארונות בקו אפס ככל הניתן) ואי מטבח בצבע לבן משולב דפנות עץ.

ככלל, שימוש במשטחים עשויים עץ או דמויי עץ, בארונות ומקומות אחסון כהים, עם קווים נקיים, מעניק מראה מאוד אסוף ומסודר. כמובן שישנה גם תחושת רוגע שהיא לא פחות חשובה.

יתרון נוסף של מטבח סקנדינבי/נורדי, הוא שמאחר ונעשה שימוש באלמנטים נייטראלים, ניתן לשחק עם אריחים שמכילים דוגמאות או תבניות, ומספקים מעין נקודת עניין בחלל החדר.

לדוגמא, ניתן לשלב מגוון רחב של אריחים מצוירים על גבי הרצפה, או לחילופין בקרמיקה לחיפוי קירות מטבח, אולם, כפי שציינו, חשוב לבחור בגוון ובדוגמא המתאימה.

טיפ! אם יש לכם חלון גדול, שמכניס אור טבעי, רצוי למקם לידו על גבי מדף נסתר (עדיף שיהיה מעץ בגוון בהיר) צמח נשפך. באופן כללי, מומלץ להשתמש בצמחים ירוקים במקומות שונים במטבח.

מטבחים בסגנון נורדי בעיצוב מינימליסטי ויוקרתי

מאמרים נוספים

לקוחות יקרים,

בחול המועד פסח 22.4-29.4, אולמות התצוגה פתוחים ונשמח לראותכם.
במרלוג שוהם לא תתקיים קבלת קהל.

חג שקט ובטוח
בתפילה להחזרת החטופים 🙏🏻

דילוג לתוכן